travel and adventure enjoyed by

iditarod neste

Bli med på tur med "The Running Rønningens"! For anledningen med forsterkninger: 3 egne og 3 innleide hunder må man ha, når to damer i sin beste alder og vektklasse skal transporteres gjennom ...

akerselva black and white

walk with me: sååå svak for grafitti og gamle hus, og broer og konstruksjoner jeg ikke forstår, som minner meg om min egen beskjedne plass i tiden og ender, alle slags fugler fakti...

reise-selfie-bonanza

er dette strengt tatt ikke, iom at ingen av dem er tatt av en selv. Men hva heter det da? Dulfi? Hanfi? Bilde? Med ujevne mellomrom føler jeg på at jeg bør dele et bilde av meg selv (jeg er en smu...

A tank with a view

Både moralsk og fototeknisk sensur har slått kraftig inn, og derfor blir det bare 2 bilder fra akvariet i Palma: Den moralske hindrer meg å publisere et ellers ganske bra foto av en havskilpad...

Kuer og kuldegrader

i stedet for sauer og varmegrader.  Deilig siste feriedag tilbragt på Canyamel. Dersom jeg skal tilbake til Mallorca noen gang skal jeg bo her :-) Bilder fra ordentlig kamera kommer i...

Fisk i tank

blir aldri det samme som fisk i havet. Men akvariet i Palma bød på flere gode opplevelser på en regnværsdag, og endelig fikk jeg brukt kameraet mitt også, gleder meg SÅNN til å komme hjem til PC og...

Another day, another beach

Og i dag gikk turen noen få km sørover, til Mondrago. Som er en naturpark, men ikke reis dit for å nyte stillheten i naturen og fuglesangen, (stedet er også et fuglereservat), for dette er litt van...

En dag i Alcudia

I går skjedde noe så sjeldent som at jeg var sent (les: etter kl 2200) hjemme og påvirket av alkohol i den grad at jeg vurderte meg som uegnet til å kommunisere med verden. Det skal riktignok ikke ...

Mountain goats

Dagen i dag har vært en ren kjøre-og-se-mest-mulig-dag, hovedsakelig i fjellene. Avløst av små bremse-episoder som: hvorfor virker ikke bankkortet mitt i noen av disse tre drittbankene (å pokker, h...

Fancy that

Vi rotet litt rundt i sentrum av Cala D'Or for å finne et sted å spise middag, og ved et uhell snublet vi over denne havna hvor vi umiddelbart følte oss hjemme.Tettheten av perler og gull på d...

Gooood morning

Cala D'Or!!!!50 m fra leiligheten vår ligger denne odden, som tar seg ganske greit ut i soloppgang. Endelig utsovet :-DVi bor på et digert kompleks i Cala D'Or på østkysten av Mallorca. H...

Jeg er litt treg

med å komme i gang med reiseblogg: Vi kom frem kl 0300 i natt etter å ha tilbrakt ganske mye mere tid på Gardemoen enn planlagt. Jeg har ikke våknet nok å ta brukbare bilder enda, men inntil jeg få...

På sykkel rundt Steinsfjorden

Pompel og Pilt på tur igjen! I går var det Steinsfjorden, som er en liten del av Tyrifjorden, som sto for tur . Ca 2,5 times effektiv sykkeltid for de som driver med sånt, 4 timer for oss...

Siste Madeira-bilder

God morgen :-D Klokka er 16 og jeg har akkurat stått opp, og kjenner på hele kroppen at å gå rett på nattevaktshelg etter reise ikke er å anbefale. Det kom forsåvidt ikke som noe sjokk. ...

Last day in paradise

Hjemme ved pulten min sitter jeg nå og laster opp mobilbildene fra den siste dagen på Madeira. Her ligger snøen ankeldyp, vinden uler rundt hushjørnene og jeg lurer på hvordan det kan ha seg at det...

Driving miss Bræin

Randi gjesteskribent her. Jeg kan ikke noe om blogging. Leser kun en blogg, og det er denne. Gunhild kan mye om blogging og påstår at det er helt innafor å gi rom for gjesteinnlegg på reisen. Jeg e...

Barfot Barbies

Å være på ferie tar på. I dag har vi vært på hotellet, sovet frokost, lunsj og middag, og innimellom der et sted gikk vi hotellets barfot-sti. Feng shui!

Mountain levada

Levada do Paul går oppe i fjellene sånn ca midt på øya, og visstnok, etter endel om og men for å komme oss dit (og de fleste andre steder) må jeg revurdere min oppfatning av meg selv som en glimren...

Tuppen og Lillemor i bratthenget

Fra hotellet går det en vereda (som er en levada uten vannrenne, altså egentlig bare en sti) ned til en liten havnelandsby. Og når jeg sier ned til, så mener jeg 500 høydemeter ned til, 500 høydeme...

Swimming in Madeira

På stranden i Seixal, på nordkysten. Til dere som har blitt fortalt at det ikke er strender på Madeira: det er løgn. Himmelen finnes også som finkornet, svart sand i smaragdramme.Det skal litt til ...

gooood morning :-D

Våknet nettop opp til denne utsikten. SE RI ØST. Det var stupmørkt da vi kom frem i går, og i begeistringen over å ha fått en suite med to soverom med hvert vårt lekre bad og WALK IN CLOSET, brydde...

Pakke for tur: 20-åring vs mangeog40-åring.

Følgende innlegg har ingen sammenheng med undertegnedes egne pakkevaner, hverken tidligere eller nåværende. Det er simpelthen løsrevne eksempler hørt fra andre eller fra ens egen fantasi. Bare så d...

På sykkel rundt Randsfjorden

Tittelen er sterkt misvisende; strengt tatt syklet vi kanskje en tredjedel av strekningen, men Randsfjorden er himla stor og tittelfeltet på blogg.no er lite, så bær over med meg. Vi kjører r...

På sykkel fra Roa til Oslo.

I to år har jeg kranglet med en motvillig kropp som ikke har villet være med på noe av det jeg har ønsket, og det er klart: Akkurat det setter en ekstra spiss på dagens opplevelse: Jeg har sykla hj...

Foto: Krka nasjonalpark, Kroatia

Her burde det egentlig følge med et lydspor, men det gjør det ikke, så: Forestill deg en jevn lydstrøm bestående av sirisser, eksotiske fugler og elvebrus. Tip of the day: Dersom overhode ...

I had a farm in Kroatia

Alt har ikke gått helt etter planen denne ferien, allikevel har uka vår i Kroatia vært helt himmelen, mye takket være dette paradiset av et sted:Høy standard, masse plass, og som en ekstra bonus: e...

Utflukt-gudene

er ikke på vår side denne turen: endelig friskmeldte hadde gjengen booket båttur med stopp på 2 øyer, snorkeling, lunsj og fri bar inkludert. Endelig, hurra! Eller, nei:Bildet viser, i tillegg til ...

Trogir

har, etter denne reisendes mening, alt Split manglet av sjarm. Det er mye folk og boder her også, men de har klart å arrangere det hele slik at man fortsatt får følelsen av å være på historisk, vak...

Late, våte dager

Planlagte utflukter er blitt utsatt grunnet nedsatt helsetilstand hos opptil flere av ekspedisjonsmedlemmene. Besøkene på lokale apotek og legekontorer øker i frekvens ettersom de medbrakte reiseap...

Split

Jeg er helt sikker på at Split er en fantastisk by.Det er bare litt vanskelig å få øye på gjennom folkemasseneog souvenurbutukkeneog svetten som renner inn i øynene i det som må ha vært nærmere 40 ...

Snart til Trogir

Men først#kroatia #split #trogir

Split, Kroatia

... eller strengt tatt litt utafor, nære flyplassen, ref nærbilde av undersiden av en BOING eller no sånt. Når det, som kunne minne litt om en klage er sagt: her er himmelsk...:-) Førsteinntrykk:

Åkersvika naturreservat

Tilbringer dagen på Ottestad av alle ting, og i en pause i opplegget her snublet jeg over dette bortgjemte lille paradiset:

Farris Bad: Å være (naken) eller ikke være (naken),

det er spørsmålet. Og svaret for denne sjenerte dama er: Nop. Nok en vidunderlig helg på Farris Bad er over, og både rygg og sinn er myke og milde som smør og vårsol, men en liten utfordring fik...

Ut på tur

Ikke tid eller mulighet til å gå tur i skogen i helga? Bli med på min! Turen går rundt Avalsjøen på Hadeland, bilder tatt med mobilkamera.God tur! Inn i dusjen med seg!

Roundtrip Holmlia

Denne helga har jeg pause fra livet mitt. Er på idylliske Holmlia (not kidding) med flotteste jentene mine :-) Mobilbilder:

Totning for en dag

På morgenen i dag fikk jeg et akutt anfall av nå-MÅ-jeg-ut-av-huset-før-jeg-blir-gal, og min snille Ø meldte seg nesten frivillig som eskorte og sjåfør dersom jeg fant et sted å dra til. Vi endte o...

Ny blogg

Hei på seg! Blogglysten er ikke helt borte selv om denne kunstbloggen har permisjon på ubestemt tid, så jeg har opprettet en ny blogg. Det er en ren reiseblogg, check it out :-)

Ness Islands

Bonus-opplevelse på morgenen i dag. Venter på toget til Edinburgh nå, snart hjem. Se opp for en "behind the scenes' utgave i morgen.

Brodie Castle

Planen var å dra til Loch Ness i dag, men etter å ha kjørt forbi den to ganger på turen i går og konstatert, begge ganger, at den ligner veldig på Mjøsa, la vi en ny plan: Brodie Castle. Det var en...

Alternative bilder fra Isle of Skye

Portree, Isle of Skye

Her er de offisielle turist-bildene fra vakre Portree. Vi var litt slitne på denne turen, så det kommer et innlegg m alternative bilder også.

Live from the Gallions

Cowdor Castle

Denne dagen har vært så innholdsrik at jeg ikke klarer å oppsummere den, men noen stikkord skal dere få: Det går egentlig ikke an å komme seg til Cowdor Castle på egenhånd. Nairn er en fin liten by...

Gellions pub

Randi har klart å drikke en hel øl!Sånt no hakke vi på puben på Gran...

Vakre Inverness

Inverness slott og området rundt, samt et litt underlig skilt.

Edinburgh på EN time

På plass på finaledeltager i em i idyllisk hotell i Inverness. 5 timer på under middels komfortabel buss m over middels irritabel sjåfør førte oss hit. Tips til andre reisende: ta m matpakke. Vi bo...

One night in E

Edinburgh

Vel fremme på et ørlite Vietnamesisk? drevet hotell i Edinburgh. Plastblomster overalt, artig effekt når man kommer inn fra en gate m gjennomførte mange-hundre-år-gamle stein-fasader. Prøver å få t...

Tips, linker, do`s and dont`s Havanna og Playa del Carmen

Havanna: Vi bodde første natten på Plaza, sentralt og helt ok. Slitent rom ble mer enn oppveiet av en fantastisk frokostbuffet med utsikt over byen. Resten av uka bodde vi på Casa Kary y Humberto,...

Foto:Snorkling og snorkelting i Puerto Morelos

Tatt av guiden vår, eget innlegg med linker og stuff i forbindelse med steder vi har bodd/ting vi har gjort kommer i løpet av helga. Et eller annet sted på veien mellom revet og undervannselva skj...

Mexico city

Skjønner ikke bæret av skilting på flyplassen, har nå en velfortjent matpause midt i (?) terminal 1, før vi jobber oss videre mot airfrance flyet som skal ta oss til Europa. Kom hit fra terminal 2 ...

Mjælkeruta

Litt motløs ved de nærmeste fremtidsutsiktene nå: kl 0930 går vi ut døra her, og ca 1730 imorgen, onsdag, lander vi i Oslo. Reiser via Mexico city (prøver å blogge derfra hvis mulig), og så Paris. ...

Akumal

For en avslutning på reisen... Shukk... Back to the turtles, denne gang på egenhånd. Så flere rokker, en diger baracuda og et titalls havskilpadder. Høydepunktet var da en av dem svømte i en sirkel...

Gruff og skilpadder

Med fare for å bli en syte-blogg: AARRRGHH! Møkka-astma som ofte følger forkjølelse slått inn for fullt, og jeg har plutselig pust som en 90 årig storrøyker i new york maraton. Lå mye av dagen i gå...

Tegnedagbok: Svømmer med fisker

Faktisk. Bilder senere, de bor foreløpig på en diskett som ikke vil snakke med oss. Oppsummering av snorkling på rev: er det SÅNN det skal være! Og i cenoter: WOW!

...

...no vart det spanande... I morgen er dagen for vår største økonomiske utskeielse og potensielt flotteste opplevelse, og her ligger jeg under teppet og fryser med teite bihuler. Vi skal etter plan...

Playa del Carmen

Off to meet la proffesora for dinner (kanke spansk) og for å innynde oss igjen etter at vi sviktet totalt i går, da vi var innleid som forsterkninger på lærerlaget i Gateways Quiz-konkurranse...:-S

Svømmer med skilpadder

Det så en stund ut til å bli " Svømmer med skilpadder og andre spennende havdyr alle andre enn Gunhild oppdager", men så, plutselig! var de der: Mektige, digre og totalt uforstyrrelige beiter de på...

Triste saker Baktusbror

I morgen skal vi til Akumal og leke med denne: Har shoppa utstyr og tilbragt dagen i treningsleir på korallrevet 'vårt' 5 min gange herfra. Det er hardt, jeg vet, men noen må gjøre det og jeg tar a...

Farvel Havanna

I løpet av dagene i Havanna tenkte jeg stadig på hvordan jeg gledet meg til å komme til vigdis (som har vært masse på Cuba) og høre hva hun mente og tenkte om det forskjellige vi opplevde. Da vi en...

Skriften på veggen

7 på morgenen, ligger å venter på at sola skal stå opp så man kan gå på fantastiske Playa del Carmen :-) I mellomtiden, flere Cuba-bilder: Ting man kan lære av cubanerne 3: å være stolt av kroppen ...

Silent Havanna

Trygt på plass hos vigdis i mexico, her er gårdsdagens (kommer mer fra cuba altså): En kjapp tunelltur under vannet fra bysentrum ligger en fredelig oase (dog har den neppe alltid vært det, disse t...

Svøm eller synk i Havanna

Tilbrakte kvelden på erværdige Place de cathedral i går kveld, hvor en 2 m høy mager transe iført hvitt tutu-skjørt, røde stiletthæler og lite annet danset salsa til restaurantens musikk. Got to lo...

Kultivert i Havanna

Tvangskultivert i dag, due to værforhold lite kompatible med vår opprinnelige plan om å dra på stranda. Først Nasjonalmuseet, både gammel og ny cubansk kunst i et gedigent fancy bygg jeg mistenker ...

Streets of Havanna

Nettlaus i Havanna

Endelig funnet et hotel som har internett, en sjeldenhet på linje med mange andre for oss dagligdagse ting her. For den nette sum av 48 kr for en time får jeg dermed endelig postet innlegget skreve...

Amsterdam

15 t

Oppdatert sjekkliste for Cuba/Mexico-tur

Visum for 2 stk reisende: Check! Et døgn ekstra på Cuba: Check! Hus og dyrepasser: Check! Overnatting det ekstra døgnet på Cuba: Eh...Telt? Et stk plutselig-dukket-opp-vet-ikke-hva-man-skal-gjø...

Cuban complications

Visum: Check!...nei vent! Det står jo passnummer i stedet for nasjonalitet! Oupsi? Avreisedato: Check!...nei vent! Flyselskapet har sluttet å fly på den datoen ja. Oki...annen dag kanskje?

Sykkeltur i Nordmarka

Gjerdingen i solnedgang The beautiful lake Gjerdingen Katnosa gård Sau i høstskrud ved Sandungen En veldig skummel hule Hemmelig Veien hjem

Ikke no` visum.

På veg til den Cubanske ambassaden i går kom vi på den geniale ide å ringe for å sjekke om de hadde åpent. (Ja da, noen ville sikkert ha gjort det før de reiste avgårde, endog før de planla den 1 t...

Mexico with a detour :-D

Jepp! Tilbake til Mexico! De av dere som var med på turen i fjor høst husker kanskje at den ble en smule preget av litt orkan og storm og evakuering og sånt, men i år prøver vi igjen! OG, nytt av å...

No ordinary tourist

Mitt Oslo ♥: 7 etasje Slottsparken Aker brygge Seriøst? Finnes det virkelig sånt? Skulle klart å bo her Må jo ♥ denne byen Reise Klem til W og V

Bilder fra Tulum, Mexico

Dere har sett i-Phone utgaven av noen av disse, men nå har jeg endelig kommet meg til Photo-shop med bildene jeg tok med mitt lille geniale Olympus-kamera. Reiste uten speilrefleks-kamera, litt abs...

Skatter

Siste morgen i Mexico, siste kveld m Vigdis i går. Frokost nå, krampe-ligge-på-stranda-og-late-som-vi-ikke-skal-dra-om-et-par-timer etterpå. Ikke happy med å dra, føler ikke at jeg er ferdig her.Ma...

Tilbake i Playa del Carmen

På verandaen igjen. Ingen andre spor å se etter det som tilslutt endte opp som "bare" en tropisk storm enn at stranden ser ut til å ha sunket 30 cm og stråtakene ser litt pjuskete ut. Godt å ikke h...

Mérida

Bor midt i et bråkete, fargesprakende, vennlig, trangt, maurtuelignende, fantastisk sjarmerende sentrum. Tar sjansen på å bli arrestert for overforbruk av adjektiver her. Sydende og slitsomt. (Jeg ...

Byebye rina

Som nå er nedgradert til tropisk storm så vidt vi skjønner her vi sitter på vårt hotellrom i mérida. Men for en underlig dag. Vanskelig å finne ord, jeg har beveget meg mellom så ulike situasjoner ...

Natten før

Rina har roet seg noe ned, og vi har bestemt oss for å bli med gateway- bussen kl 7 i morgen tidlig. Hotell bestilt i merida. Fortsatt helt stille her, bortsett fra enkelte heftige regnskyll og mør...

Rina banker på.

Litt sommerfugler i magen nå kjenner jeg, kommer i bølger. Etter besøk på gateway-skolen er det klart at vi får plass på deres buss som drar innover i landet i morgen tidlig, veldig glade for det. ...

Trying to leave rina.

Sitter på starbucks, rømt fra en heftig regnskur, en påminner om hva som kommer. Forsøkte å bestille en bussbilett til i morgen, bare for å oppdage at alle busser da er innstilt. Vi har flere mulig...

Pusil

Snart avgårde til gateway's kontorer for å se arbeidsplassen til Vigdis:-). Blir også spennende å høre hva de gjør i forhold til orkanen, for det har mye å si for våre avgjørelser. Meanwhile et øye...

Lyden av forberedelser

Våkna til det jeg tror er lyden av en nabo som monterer orkanbeskytter foran vinduet. Naboen i første etasje hadde gjort det da vi kom hjem i går kveld. Vi har det ikke, og håper litt på at huseier...

Xcaret mens vi venter

Sitter på verandaen m Vigdis, litt surrealistisk stemning for en nordboer; vi snakker om hva vi har opplevd i økoparken, så planlegger vi ulike orkancenarioer. Henter en øl i kjøleskapet og går for...

Spennende dager.

På veg til xcaret, skulle egentlig ha slaffedag i dag, men gjorde om på planene da det er usikkert om vi vil kunne komme oss rundt noe særlig nærmere helga. Ute i havet et sted er orkanen rina på v...

Tulum

Mye bilder i dag, har tatt ca en million, så vær glad dere slipper unna med disse:-). Tulum er en gammel maya festningsby, visstnok en av de siste som ble forlatt etter at spanjolene bestemte seg f...

Strand

En smertefull og plagsom dag på alle måter. Sol, bølger, pina colada, jeg nevner mine lidelser i fleng. Mitt allerede frynsete rykte som lidende kunstner går snart helt opp i sømmene. Lunsj på "100...

Første morgen på playa del carmen.

Etter 12 timers søvn (en naturlig konsekvens av nesten 30 timer på reise) våknet vi grytidlig og plagsomt energiske. Tok med oss en latte fra starbucksen rundt hjørnet og gikk en lang tur på strand...

På reise

Best start ever på Gardermoen med overraskelsesvinkefarvel av veronica:-)HeathrowFør busstur til gatwick og en laaang natt

Niste

Da drar vi! Mexico neste! Helt uvirkelig fortsatt! Håper det går opp for meg litt før jeg sitter på flyet hjem igjen! Har pakket litt niste dersom jeg skulle bli tegnesulten, vet ikke enda om jeg ...

Kroatiske kontraster

På en guidet båttur rundt Brijuni-øyene, en gang Titos lekeplass for de rike og mektige, kom jeg i prat med guiden. Jeg fortalte at jeg hadde vært i Jugoslavia for mange år siden den gang det var J...

Gjess med attitude og parfymert toalettpapir

Jepp, i Kroatia har de parfymert, rosa toalettpapir...skeptisk...Er det vanlig i andre land? Men det var også det eneste jeg var skeptisk til, ellers var Istria enfantastisk opplevelse. Tatt masse ...

Kroatia

Skikkelig hangover i dag, ikke alkoholutløst men geografiutløst. Når jeg flyr føles det alltid som om huet henger igjen en stund etter at kroppen har kommet fram, så selv om legemet traff jorda run...